Nastolatkowie często posiadają ogromny potencjał kreatywny. Mają oni tendencję do myślenia poza utartymi szlakami, eksplorowania nowych pomysłów i podejmowania ryzyka.
W przeciwieństwie do dorosłych, którzy mogą być bardziej przywiązani do utartych schematów myślenia, nastolatkowie często nie obciążają się ograniczeniami. Są bardziej skłonni do podejmowania ryzyka i wypróbowywania nowych rzeczy.
Świat zmienia się szybko, a nastolatkowie mają zazwyczaj zdolność do szybkiej adaptacji do nowych technologii, trendów społecznych i zmian w otaczającym ich środowisku.
Czemu zatem nastolatkom tak trudno przychodzi nauka i skupienie ?
Mózg nastolatków nadal się rozwija, szczególnie obszary związane z kontrolą impulsów, planowaniem oraz przewidywaniem konsekwencji. Niektóre umiejętności, takie jak skupienie uwagi i samoregulacja, mogą nadal być w fazie rozwoju, co sprawia, że trudno im jest utrzymać uwagę na jednej rzeczy przez dłuższy czas. Dorośli powinni o tym pamiętać, zamiast oceniać nastolatków przez swój pryzmat…
W okresie dojrzewania następują również zmiany hormonalne, które mogą wpływać na nastrój i zachowanie. Niekontrolowane emocje mogą utrudniać skupienie się na nauce.
Istnieje również wiele czynników, które hamują kreatywne myślenie nastolatków. Oto niektóre z nich:
Presja społeczna: Nadmierne oczekiwania ze strony rodziny, nauczycieli czy rówieśników mogą sprawić, że nastolatki poczują się zablokowane i niezdolne do eksperymentowania czy wyrażania swoich pomysłów.
Szkolny system edukacyjny: Niektóre szkolne programy mogą skupiać się bardziej na nauce faktów niż na rozwijaniu kreatywności i umiejętności problem-solvingu. Nadmierny nacisk na testy standardowe i egzaminy może ograniczać swobodę myślenia i eksperymentowania u młodych ludzi.
Brak wsparcia: Nastolatkowie, którzy nie otrzymują wsparcia i zachęty ze strony rodziny, nauczycieli czy otoczenia, mogą tracić motywację do wyrażania swojej kreatywności.
Niska samoocena: Brak pewności siebie i poczucie własnej wartości mogą prowadzić do zahamowania kreatywnego wyrażania siebie. Nastolatki, które boją się krytyki lub nie wierzą w swoje umiejętności, mogą unikać eksperymentowania i ryzykowania.
Nadmierna ekspozycja na media społecznościowe: Spędzanie zbyt dużo czasu na mediach społecznościowych może prowadzić do porównywania się z innymi i braku pewności siebie. Dodatkowo, nadmierna konsumpcja treści online może ograniczać czas przeznaczony na kreatywne działania w realnym świecie.
Brak czasu i przestrzeni: Nastolatkowie, którzy są przeciążeni obowiązkami szkolnymi, zajęciami pozalekcyjnymi czy pracą, mogą mieć ograniczony czas na eksplorowanie swoich zainteresowań i rozwijanie kreatywnych pomysłów.
Stres i presja: Wysoki poziom stresu związany z egzaminami, życiem rodzinny czy problemami emocjonalnymi może znacząco wpływać na zdolność do kreatywnego myślenia.
Eliminując lub łagodząc te czynniki, możemy pomóc nastolatkom rozwijać ich kreatywne myślenie i wyrażać swoje pomysły w pełni.
Należy też pamiętać, że w okresie dorastania, nastolatkowie eksplorują swoją tożsamość i próbują zrozumieć, kim są i czego chcą od życia. Ten proces często prowadzi do kreatywnego wyrażania siebie i poszukiwania pasji i zainteresowań.
Wykorzystując potencjał kreatywny nastolatków i dając im przestrzeń do wyrażania swoich pomysłów i eksperymentowania, możemy wspierać ich rozwój i zachęcać do dalszego poszukiwania własnej kreatywności.