Dobrze zadana praca domowa…

Szum wokół prac domowych rośnie z roku na rok. Niektórzy twierdzą wręcz, że zadawanie ich nie ma sensu. Inni, że prac domowych jest za mało. Dobrze opracowana praca domowa ma pozytywny wpływ nie tylko na osiągnięcia edukacyjne uczniów, ale i na rozwój umiejętności niezbędnych w latach późniejszych, w życiu zawodowym. Niestety większość prac domowych zadawana jest uczniom z tzw. przyzwyczajenia, albo dlatego, że tak trzeba.

Czy nauczyciel, który nie zadaje prac domowych jest gorszy od innych? Czy uczniowie zaczną takiego nauczyciela traktować z lekceważeniem? No, bo skoro nie zadaje prac domowych, to pewnie mniej wymaga…


Czy nauczyciel, który zadaje pracę domową, której odrobienie w domu wymaga poświęcenia dużej ilości czasu, a nierzadko skorzystania z pomocy rodzica, to nauczyciel bardziej wymagający?

Czy zawalanie ucznia pracą, której nauczyciel nie zdążył przerobić na lekcji w szkole to właściwa droga edukacji ?

 

Jaka powinna więc być dobrze skonstruowana praca domowa?

 

1. Powinna mieć jasno sformułowany cel

Praca domowa powinna być utrwaleniem tego, czego uczeń uczył się w szkole. Korzystając z wiedzy zdobytej na lekcji, uczeń po powrocie do domu, nie powinien mieć problemów ze zrobieniem pracy domowej. Wówczas praca domowa ma sens, bo utrwala materiał przerabiany w szkole.

2. Być odpowiednio dobrana pod względem ilości pracy

Praca domowa nie powinna być za długa. Bardzo łatwo zrazić ucznia do nauki zbyt dużą ilością zadań, które musi zrobić w domu. Zniechęcony uczeń bardzo szybko znajdzie sposób, aby pracę domową mieć zrobioną (ale nie przez siebie). Efekt edukacyjny – żaden…

3. Być odpowiednio dobrana pod względem poziomu trudności

Czasem to niemożliwe, aby wszyscy uczniowie czerpali korzyści z tej samej pracy domowej. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi powinien mieć skróconą pracę domową. Natomiast dla ucznia, który w danej dziedzinie wiedzy jest uzdolniony, przydałyby się dodatkowe zadania. Żaden z powyżej wspomnianych uczniów nie będzie czerpał korzyści z tzw. „uśrednionej” pracy domowej.

4. Powinna mieć atrakcyjny wygląd

Dzisiejsi uczniowie różnią się od tych sprzed 20 czy 30 lat. Przede wszystkim są od najmłodszych lat bombardowani obrazami i zaznajomieni z elektroniką, dlatego chętniej podejmują zadania które zawierają obrazy, ilustracje, wykresy, są napisane czytelną czcionką i mają dużo miejsca na odpowiedź…

5. Można ją zacząć odrabiać już w szkole podczas lekcji

Tak, tak, podczas lekcji. To najlepszy sposób, aby zachęcić ucznia do pracy. Im więcej zrobisz w szkole, tym mniej będziesz mieć do zrobienia w domu. A niektórzy pewnie zrobią wszystko w szkole i w domu będą mieć czas wolny. W pracy domowej nie chodzi o to, aby uczeń robił ją w domu tylko, aby robił ją samodzielnie. A ta forma jest najlepsza, aby tak było.

6. Praca domowa powinna być zawsze sprawdzona.

Nie ma nic bardziej wkurzającego niż jakakolwiek wykonana praca, której nikt nie zauważył. Jeśli uczeń włożył wiele wysiłku w odrobienie pracy domowej, a nauczyciel tego nie sprawdził, to następnym razem uczeń jej nie zrobi… Oczywiście szczegółowe sprawdzanie pracy domowej jest niemożliwe u wszystkich uczniów (zwłaszcza jeśli zostało jej za dużo zadane), dlatego warto opracować system odnotowywania prac domowych np. stawiania w zeszytach czy ćwiczeniach jakiegoś znaczka. Ja stawiam uczniom taki znak : ) to oznacza, że widziałam, że uczeń pracę domową zrobił. Jestem w stanie wyłapać osoby, które pracy domowej nie zrobiły wcale. Potem proszę wybranych uczniów o głośne przeczytanie wyników i jeśli ktoś ma jakieś błędy, to musi je poprawić sam. Dzięki temu praca domowa sprawdza się sama.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *