Dlaczego uczniowie mają coraz słabsze wyniki z matematyki ? Gdzie należy szukać źródeł problemów z matematyką?
Przyczyny należy szukać już w edukacji wczesnoszkolnej. Być może dziecko umie dodawać, odejmować a nawet zna tabliczkę mnożenia, kiedy jest we wczesnym etapie edukacji, ale ma zbyt mało ćwiczeń wspomagających współprace obu półkul mózgowych. Dzieci są w stanie opanować tabliczkę mnożenia pamięciowo, za to jest odpowiedzialna jest lewa półkula, ale nie potrafią już manipulować liczbami. gdyż mają słabo rozwiniętą wyobraźnię przestrzenną, a za to odpowiada już prawa półkula.
Dlatego należy ćwiczyć koordynację i współdziałanie obu półkul mózgowych. Można na przykład połączyć matematykę z muzyką. Na przykład kazać dzieciom zatańczyć figurę geometryczną w przestrzeni. Albo na przykład, gdy muzyka przestanie grać, wypowiedzieć nazwę dowolnej cyfry i kazać dziecku ją wskazać. Połączenie muzyki i matematyki wpływa na integrację i korelację obu półkul tak ważną w późniejszej nauce innych przedmiotów.
Nauka języka matematycznego nie jest tak łatwa jak nauka języka ojczystego. Mózg nie jest zaprogramowany do rozwiązywania zadań matematycznych z treścią. Ale odpowiedni jego trening i przygotowanie obu półkul rozwija niezbędne zdolności poznawcze i pozwala dziecku na opanowanie dodawania, mnożenia czy w późniejszym czasie wykonywania operacji na ułamkach.
Czyli ruch. Bardzo ważny jest ruch. Niestety w dzisiejszych czasach dzieci, które zbyt długo siedzą przed ekranem laptopa, nie tylko za mało się ruszają, ale nawet rzadko poruszają głową w obie strony. Jak zatem mogą nauczyć się orientacji w przestrzeni skoro nie wiedzą co dzieje się wokół. Mogą znać liczby, może nawet tabliczkę mnożenia ale nie potrafią rozwiązać najprostszych zadań z treścią. Nie są w stanie manipulować liczbami i treścią którą czytają. Nie potrafią połączyć odpowiednich elementów ze swoich półkul, gdyż ich lateralizacja jest zaburzona.
Co możesz zrobić? W dowolnym momencie (nawet Ty czy Twoje starsze dziecko, które edukację wczesnoszkolną ma już dawno za sobą) możesz ćwiczyć obie półkule, bo mózg jest bardzo plastyczny (pisałam o tym tutaj). Regularne ćwiczenia przyczynią się do jego rozwoju i efektywności.
Zintegrowany rozwój obu półkul mózgowych pomoże w lepszym przyswajaniu wiedzy, wyciąganiu wniosków, analizowaniu i przetwarzaniu informacji.
Ćwiczenie
Przygotuj dwie jednakowe kartki papieru. Prawą ręką narysuj literę A na jednej kartce. A teraz wykonaj to samo lewą ręką na drugiej kartce.
Wykonaj ćwiczenie kilka razy. Za każdym razem narysuj inną literę. Na zmianę – najpierw prawą, potem lewą ręką.